lauantai 6. marraskuuta 2010

Kokeileva hupikirjonta jatkuu

No niin, vihdoinkin tiedän miten sitä Bayeux´n seinävaatetta on kirjottu. Pitihän se arvata että ahkerat historian elävöittäjät ovat sen tekniikan selvittäneet, kokeilleet ja hyväksi havainneet. Racairen upea kirjontablogi kertoo että kyseessä on pisto nimeltä refilsaum, ja neuvoo miten sitä tehdään. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että tuo tekniikka ei sovi tähän enkelityöhön, koska se kaipaa villalankaa näyttääkseen aidolta. Toivottavasti saan tilaisuuden kokeilla sitä toiste. Sen sijaan jonkunlainen kultakirjonnan tapainen sidepisto on nyt se juttu.

Jotenkin tähän tapaan sen pitäisi toimia: kankaan lankojen suuntaisesti pistellään pohjavärillä pitkiä laakapistoja ja toisella langalla käydään sitomassa pohjalangat, niin että muodostuu kuvio. Perusperiaate on selvä, siis neula, anteeksi neulat käteen ja suhaamaan. Leevi and the Leevings neuvoo loput: Läpi kiven perse edellä puuhun...


Ei muuten osoittautunut ihan helpoksi, ei. Onneksi kirjonnan lähtökohtana ollut ikoni on yksinkertainen kansantaiteen tuote, ja samaa henkeä halusin myös kirjontaan. Minua ei siten haittaa ollenkaan, että enkelin paidan ruudutus kiemurtelee kurittomasti. Onneksi kirjonta jos mikään toteuttaa periaatetta "työ tekijäänsä neuvoo". Huomasin mm. että paita oli kirjottava ennen siipiä, koska tekniikka vaati kankaan pingottamista kirjontakehykseen. Isoon neliskulmaiseen kiilakehykseeni on pingotettu toinen työ, oli pakko käyttää pyöreää kehystä, joka olisi saattanut kuluttaa siipiä rumasti. Tarkemmin ajateltuna, on varmaankin hyvä periaate aloittaa tämän tyyppinen kirjontatyö aina keskeltä. Olisi myös huomattavasti helpompaa, jos olisi kaksi samankokoista neulaa...


Opettelin heti myös fuskaamaan. Alan kirjalisuus neuvoo heti sitomaan kunkin laakapiston erikseen. Minusta oli kuitenkin helpompaa saada vinoruudutus ruotuun tekemällä ensin pari laakapistoa, ja sitten sitoa ne kaikki kuljetellen sinistä lankaa.

Tämän postauksen kuvat on tehty ilman kameraa. Työnsin vain kuvat skanneriin ja a´vot tulee teräviä kuvia! Lähikuvatkin onnistuu helposti.

Experimental emboidery just for fun. I found a blog on how the Bayeux tapestry was made. Racaire has very inspiring blog about medieval embroidery. However, I came to the conclusion, that the refilsaum was not right for this project, as it seemed to me it needs to be made with woollen yarnn to look good. I hope to come back to it later. For this work I ended up with some kind of couched stich, and invented the rest myself. Fortunately the original icon I´m working from is a simple thing and I want to keep the same feeling in the embroidery. It does not bother me that the pattern is far from perfect.

The pictures for this post are made without a camera. I just put the work in the scanner, and got very sharp pictures. It gives quite good closeups, too.

6 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoista! Sitä vaan ihmettelen, miten ehdit! Itse en ole koskaan maalannut yhtäkään ikonia, vielä vähemmän kirjonut, ei vaan tunnu omalta, mutta kiinnostaa toisten tekemänä ihan hurjasti.

    VastaaPoista
  2. Moi Pirkko! Mä just mietin et pitäs käydä pitkästä aikaa kurkkaamassa mitä sun blogiin kuuluu, kun tupsahditkin tänne käymään!

    Mä olen kasvanut mummin kirjontapöydän alla, tajusin yks päivä. Ehkä se antaa jotain uskoa siihen että kirjonta ylipäänsä on mahdollista? Joitain asioita saan tehdä rauhassa lapsilta, kuten neuloa tai kirjoa, mutta auta armias, kun eilen tein julistetta lapsikuoron joulukonsertiin... pojat vuoroin kiipes päällä ja tappeli toisaalla asunnossa.

    VastaaPoista
  3. Osaisinpa kirjoa noin! Minä osaan toistaiseksi tehdä vain mallin mukaan ristipistoja...

    VastaaPoista
  4. Hei Kerttunenko!

    Ristipistot ei minusta välttämättä ole se paras pisto aloittaa kirjonta. Turhat säännöt pois ja pistelemään ja kokeilemaan ja hulluttelemaan... :)

    VastaaPoista